SMiDs innovationspris 2024

SMiDs Innovationspris 2024

I forbindelse med årsmødet 2022 har SMiDs bestyrelse indstiftet en ny pris: SMiDs innovationspris. Prisen er udtryk for, at bestyrelsen ønsker at kunne hædre det nytænkende og nyskabende initiativ, en særlig kollegial indsats i fagmiljøet eller forskere i begyndelsen af karrieren for deres arbejde. SMiDs innovationspris uddeles hvert andet år i forbindelse med foreningens årsmøde.

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere årets modtager:

Susana Tosca, professor ved Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab ved Syddansk Universitet

SMiDs bestyrelse indstiller Professor Susana Tosca til SMiDs innovationspris 2024 på grundlag af hendes omfattende bidrag til digital medieforskning, hendes innovative tilgang til forskning og undervisning og hendes personlige indsats i foreningen.

Professor Susana Tosca er en modig person som ikke er bange for at forblive ”menneskelig” i den nogle gange meget perfektionistisk-virkende akademiske verden. Efter at have modtaget en stor DFF 2-bevilling skrev hun på Facebook: “It looks like a lot of funding success this week, but I want to also make visible that there is much failure behind, or maybe we could say learning, as this is the fourth time I apply to this particular funding instrument, always tweaking away …”. Det er denne åbenhed og vedholdenhed, vi som kolleger kan se op til og lære af.

Professor Susana Toscas forskningsfokus har spændt vidt – fra hypertext og digital kunst til computerspil og transmediale verdener, med en nyere særlig interesse for japansk populærkultur og imaginaries. Professor Susana Tosca teoretiske arbejde er forankret i et æstetisk-receptionsorienteret perspektiv, og hun har været banebrydende inden for udviklingen af forskningsfelterne digital litteratur, computerspil og transmedialitet. Metodisk kombinerer hun æstetiske tilgange som nærlæsning og semiotik med kvalitative metoder såsom etnografi, tegneøvelser og interviews.

Derudover har Professor Tosca også eksperimenteret med kunstbaseret forskning og kreativ skrivning inden for akademiske rammer, hvilket har bidraget til en nytænkning af forskningsmetoder og kommunikation af videnskabelige resultater – altid meget inspirerende for hendes kolleger og studerende.

Hun har haft stor indflydelse både akademisk og i bredere samfundsmæssige sammenhænge, hvor hun ønsker at give et nuanceret billede i stedet for at give endelige, entydige svar. Eksempelvis giver hun skærmdebatten en originalt vinkel ved at beskrive den som døråbner til et uforpligtende pusterum. Hendes evne til at kombinere dybdegående teoretiske perspektiver med praktisk-orienterede forskningsmetoder gør hende til en ideel kandidat for SMiDs Innovationspris.

Hendes kollegiale engagement og åbenhed over for tværfaglig dialog understøtter SMiDs vision om at fremme netværk blandt forskere og praktikere på tværs af forskellige discipliner indenfor medie og kommunikation. Dette, sammen med hendes dedikation til at udvikle nye forståelser af, hvordan digitale medier modtages og forstås af publikum, gør hende til en værdig modtager af prisen.

På vegne af SMiDs bestyrelse,

Martina S Mahnke (forperson)
Anette Grønning (næstforperson)
Steffen Damkjær Moestrup (kommunikation)